Kotimaisuus on kertomisen arvoinen asia

Suomalaiset rakastavat pihalla touhuamista. Omat havainnot tukevat Kantar TNS:n Kotipuutarhatutkimuksen tuloksia, joiden mukaan yli puolet suomalaisista sanoo olevansa erittäin tai melko kiinnostuneita puutarhanhoidosta. Vuonna 2022 puutarhakaupan kokonaisarvo oli Suomessa ennätykselliset 689 miljoonaa euroa. Puolet tuosta summasta tuli kasvien, siemenien, sipuleiden, mullan ja lannoitteiden myynnistä.

Vaikka suomalaisten puutarhainnostus on kovaa, puutarha-ala itsessään on harmillisen piilossa. Suomessa on paljon yrityksiä, jotka tekevät työtä sen eteen, että pihamme kukoistavat. Kotimainen puutarhatuote maksaa ehkä enemmän kuin ulkomailta tuotu, mutta laadukkaasta ja kestävästä kannattaa maksaa.

Esimerkiksi kotimainen omenapuun taimi on myynti-ikäisenä noin seitsemänvuotias. Se on vartettu ja sitä on hoidettu taimistolla monta vuotta, ennen kuin se viedään myytäväksi ja istutettavaksi lopulliseen kasvupaikkaansa. Myyntivalmis taimi kestää ja kukoistaa Suomen oloissa, eikä joka vuosi tarvitse kasvatusta aloittaa alusta.     

Puutarha Tahvoset on taimistoalan markkinajohtaja Suomessa. Yritykselle on tärkeää, että viestinnän sisältöjä tuottaa ihminen, joka ymmärtää alaa myös sisältä päin.

Olen ylpeä siitä, että olen voinut kesästä 2024 lähtien tuoda esiin Tahvosten vastuullisuustyötä ja kotimaisen taimen arvostusta yrityksen julkaisukanavissa.

Teen tärkeää työtä sellaisen asian puolesta, johon vilpittömästi uskon.

Printtijulkaisujen aika ei ole ohi!

Esimerkiksi julkisena tiedotteena jaettava lehti saadaan jaettua tarvittaessa alueen jokaiseen postilaatikkoon. Ja kun siihen lisätään vielä julkaisun aiheita rikastava verkkolehti ja huolelliset markkinointi- ja näkyvyystoimet, julkaisijoiden viestit tavoittavat aidosti vastaanottajansa.

Tampereen Energia, Pirkanmaan Jätehuolto, Tampereen Vesi, Finnpark ja Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä ovat tehneet muutaman vuoden viestinnällistä yhteistyötä julkaisemalla 2030-lehteä. Lehden tarkoituksena on kertoa Tampereen seudun asukkaille ennen muuta kestävän arjen palveluista ja ratkaisuista. Kun lehteä on julkaistu yhdessä, on kulut voitu jakaa monen toimijan kesken.

Julkaisun konseptin on luonut tamperelainen Viestintätoimisto Selander. Kevään 2024 numeron tuotanto ja sisällöt olivat vastuullani. Miten Tampereen seudusta tehdään tulevaisuuden vehreä metropoli? Minkälaisessa verkostossa tekee työtä kiertotalousasiantuntija? Mistä kolmesta asiasta Mokoma-yhtyeen keulakuva Marko Annala on valmis luopumaan?